Type

1. Speaker Dual Cone

dualcone
Jenis speaker ini memiliki kualiti suara yang sangat biasa, bentuknya dilengkapi dengan dua buah konus. Biasanya speaker jenis ini sudah digunakan sebagai speaker biasal. Speaker jenis ini juga disebut sebagai speaker full range kerana memang mampu menghasilkan   rintangan frekuensi yang luas, namun tidak maksima, terutama untuk speaker OEM..
2. Speaker Coaxial

coaxial
Speaker jenis ini memiliki rupabentuk dengan posisi woofer, midrange ataupun tweeter.. Speaker coaxial pun memiliki jenis 2 way (tweeter , woofer), 3 Way (tweeter, midrange, woofer) dan ada juga yang 4 way (2 tweeter, midrange, woofer)
3. Speaker Split / Speaker Component
component

Jenis speaker ini dilengkapi dengan midbass, midrange, tweeter yang terpisah-pisah untuk dijadikan dalam satu set sistem speaker. 1 set speaker split juga dilengkapi dengan perangkat elektronik bernama crossover passive yang berfungsi untuk membagi frekuensi suara agar tweeter, midrange dan midbass mendapat frekuensi yang sesuai dengan kemampuannya. Jenis ini dapat terbagi lagi dalam 1 set jenis 2 way (Midbass, Tweeter), 3 Way (Midbass, Midrange, Tweeter). Jenis ini adalah yang paling baik untuk mendapatkan kualiti suara paling bagus untuk sistem audio , kerana kedudukannya yang juga dapat diletakkan secara terpisah-pisah.

3. Subwoofer

subwoofer

Subwoofer direka dengan satu tujuan tunggal – untuk menghasilkan frekuensi bunyi yang sangat rendah (bass ie). Untuk mendapatkan bunyi yang seimbang secara keseluruhan, sistem subwufer kebanyakan akan memerlukan kira-kira tiga kali kuasa sistem pembesar suara utama. Akibatnya, mereka menggunakan magnet besar, permukaan yang lebih besar kawasan, dan mempunyai lawatan yang lebih tinggi (kon pergerakan menegak) daripada penceramah pelbagai. Untuk berfungsi dengan berkesan, kebanyakan Subwoofer perlu dipasang dalam kandang bersaiz betul.

Leave a comment