Introduction

SEJARAH

Johann Philipp Reis memasang pembesar suara eletrik pada telefonnya pada 1861; ia tidak mampu membunyikan suara, tetapi mampu menghasilkan nada sempurna.

Alexander Graham Bell menfile paten pembesar suara eletrik pertamanya (yang mampu mengeluarkan pertuturan boleh difahami) sebagai sebahagian dari telefonnya pada 1876, yang dikuti pada 1877 dengan versi lebih baik dari Ernst Siemens. Nikola Tesla dilaporkan menghasilkan peranti serupa pada 1881, tetapi tidak diberikan paten.

Semasa masanya, Thomas Edison diberikan paten British bagi sistem yang menggunakan udara mampat sebagai mekanisma penguat bagi phonograf silinder awalnya, tetapi dia akhirnya menggunakan tetuang logam yang biasa dipancu oleh selaput yang disambung kepada stylus.

Pada 1898,Horace Short  reka bentuk dipatenkan bagi pembesar suara melalui udara termampat dan kemudian dijual hak kepada Charles Parsons. Beberapa syarikat, termasuk Victor Talking Machine Company and Pathe, menghasilkan pemain rekod menggunakan udara termampat pembesar suara. Walau bagaimanapun, reka bentuk ini terhad oleh kualiti bunyi yang kurang dan ketidakmampuan mereka untuk menghasilkan bunyi pada volum yang rendah. Kelainan sistem telah digunakan untuk kegunaan awam, dan lebih baru-baru ini variasi lain telah digunakan untuk menguji ruang rintangan peralatan untuk bunyi yang sangat kuat dan tahap getaran yang melancarkan roket dihasilkan.

PENGENALAN

speaker-png-icons-01

Pembesar suara merupakan transduser elektroakustik yang menukar isyarat elektrik kepada bunyi. Pembesar suara menolak satu perantaraan menurut denyutan isyarat elektrik, dengan itu menyebabkan gelombang bunyi terhasil dari mana ia boleh diterima oleh telinga. Pembesar suara (dan transduser elektroakustik yang lain) ialah unsur paling banyak kepelbagaian dalam sistem audio moden dan biasanya bertanggungjawab bagi kebanyakan perbezaan bunyi apabila membanding sistem-sistem berlainan.

Istilah ‘pembesar bunyi’ boleh merujuk kepada transduser individu (dikenali sebagai ‘pemacu’), atau kepada sistem lengkap yang terdiri daripada kotak pembesar suara yang mengandungi satu atau lebih pemacu. Untuk menghasilkan julat frekuensi yang luas dengan memuaskan, kebanyakan sistem pembesar suara memerlukan lebih dari satu pemacu, terutamanya bagi aras tekanan bunyi atau kejituan tinggi.

Pemacu individu digunakan bagi menghasilkan kembali julat frekuensi berlainan. Pemacu-pemacu tersebut dinamakan subwufer(frekuensi amat rendah), wufer (frekuensi rendah), pembesr suara julat sederhana (frekuensi serdahana), twiter (frekuensi tinggi) dan kadang kala supertwiter, optimum bagi frekuensi bunyi tertinggi boleh dengar. Istilah bagi pemacu pembesar suara berbeza bergantung kepada aplikasi.

Dalam pembesar suara dua hala, tidak terdapat pemacu “julat-pertengahan”, dengan itu tugas menghasilkan kembali bunyi julat pertengahan jatuh kepada wufer dan twiter. Stereo rumah menggunakan julukan “twiter” untuk frekuensi tinggi manakala sistem audio profesional untuk konsert mungkin menggelar pemacu frekuensi tinggi sebagai “HF” atau “high”. Apabila pemacu berganda digunakan dalam satu sistem, satu “rangkai penapis”, dipanggil lintasan, memisahkan isyarat mendatang kepada julat frekuensi berbeza, dan melencongkan isyarat tersebut ke pemacu yang sewajarnya. Sistem pembesar suara dengan n jalur frekuensi berlainan disebut sebai “pembesar suara n-hala”: sistem 2-hala akan mempunyai pembesar suara wufer dan twiter; sistem 3-hala terdiri dari gabungan wufer, julat sederhana dan twiter atau subwufer, wufer dan twiter.

Leave a comment